Friday, September 5, 2008

Kenangan Mengusik Jiwa - Edisi Maso Kecik

Mak Ayah aku bukanla org senang . Masa kecik dulu aku tinggal dikawasan setinggan sajork.. walaupun setinggan tapi rumah setinggan dulu bersih uuu.. sebijik mcm kawasan kampung. Bukanla mcm sekarang nih.. hampeh sajork.. Bapak aku seorang atendan makmal. Gaji kecik nak membesorkan anak lima org .. so mak aku amik inisiatif berniaga .. ( maybe sebab tu darah bisnes tu turun kat aku kot? hahahaha) .. mak aku berniaga diPUDURAYA. Ye norks.. puduraya.. sinonim dgn korang sumerkan? hahahahahaha


Edisi Umur 3-5thn

Aku dulu membesar diPuduraya. Maklumla sapa pulak nak jaga aku yg comel nih kat umah. Jadik rutin aku hari2 merayau satu Pudu tuh. Semua org tau dan kenal aku.. anak akak C50. Kes aku hilang adalah pekara biasa. Aku akan merayau sampai Hotel kat atas Pudu tuh, tengok org jual ubat sambil pegang ayam goreng seketul kat seberang jalan, naik turun lif .. huhuhu..Pak guard2 masa tuh sumer kenal aku pasal tak pasal2 derang kena carik aku bila mak aku mengadu kat kaunter pertanyaan aku hilang lagik. " Nanti akan kedengaranla .. Perhatian Perhatian .. diminta adik Siti Norbaya balik ke kedai. mak sedang mencari" ..KAKAKAKA.. nasib baikla masa tuh bukan mcm skrg. Sekarang org dah jadik jahat.. kalau hilang anak mungkin tak akan jumpa lagik. Dan aku ada satu rutin yang best.. aku suka tolak kerusi. Sampai skrg aku tak paham apakah motivasinya aku menolak kerusi plastik mak aku tuh. Kerusi tuh shape nya bulat, kecik kat tgh2.. dan boleh bergolek2.. Selalu kalau aku mati hakal tak tau nak buat apa aku akan tolak kerusi tuh...

Depan kedai aku ialah perhentian utk balik ke Hulu Langat. Dan K mmg selalu melepak situ sebab balik keje.. dia selalu nampak budak kecik nih tolak kerusi.. dan budak kecik ni selalu pulak dok sebelah dia .. dan beramah mesra.. "Abang nak balik mana?" .. "Balik rumah" .. "Rumah abang kat mana" ? " Kat Langat" "Langat kat mana" ? .. hahahahahah.. maklumla budak kecik .. dan budak kecik tu tanpa disangka2 jadik BINI DIA.. HAHAHAHAHHAHAHAHA... ( Aku tau nih pasal dia yg cerita kat aku .. masa tu aku tgh story kat dia pasal zaman aku kekecik membesar di Puduraya dan terus dia teringat ttg budak kecik yang comel (elehhh) yang selalu menolak kerusi mcm takde pedoman.. kakakaka).. bila dia pikir2 balik dia selalu gelakkan aku... pastu dia akan cakap .. tak sangka aku akan kawen dgn ko budak kecik ... hahahaha..

Edisi Dah Besor Sikit

Kedai mak aku nih mmg banyak barang. Jajan, air, majalah2 , telekung, tudung, sejadah sumer ada. Masa bulan posa mak aku akan meniaga kad raya. Masa tu manala ada emel. e-card neh . Masa tu mmg seronok dapat kad raya . Masa tu aku dah sekolah rendah .. dan dah mulalah tau 'mengatal' . Adalah sorang budak lelaki sama mengaji yg suka mengorat aku , cara mengoratnya sangatlah modern.. kakakaka.. dia akan tersengih2 kat aku, kenyit2 mata masa tgh mengaji, dan masa balik dr mengaji dia akan follow aku dekat2.. sampai la kat depan umah.. amboiii.. kwn2 sepengajian semua taula affair kitaorg nih.. sampai mak bapak dia pun tau.. dan selalu panggey aku menantu.. Hahahahahaha... So satu hari yg best dibulan posa, aku telah mencilok kad raya dari kedai mak aku. Ambik kad yg paling besor .. takmo kalah .. dan kad tu tertulis "Untuk Kekasihku" Kad tu adalah madah2 berhelah yang sungguh romantik.. hahahahahaha ( tolong2 aku nak pengsan dah menahan gelak nih ) .. aku pun tulisla dengan syahdunya .. walaupun tulisan mcm cacing tertelah pisang .. gigih nih..

" Untuk sayangku Syahril Azman ( Syaril .. aku tau ko takkan baca blog aku jadik selamat la aku dari malu.. kakakakakaka) .. Selamat menyambut hari raya .. (maklumla bebudak.. skema la sikit ) .. Raya nanti jangan lupa datang rumah ( ayat skema lagik ) .. dan kalau SUDI .. bolehla kita beraya bersama2.. tentu seronok dapat DUIT RAYA ..

( adoiiii sakit perut nih .. aku masih bleh ingat apa aku tulis .. kakakaka) .. lepas tuh aku masuk lam sampul .. letak kat dalam peti pos depan kedai Atuk tak jauh dari rumah aku . Dulu2 setinggan kan ada satu sajork peti pos. Satu kampung punya surat taruk dalam tuh... Oleh kerana sampul tuh tak berstem dan tak berpelekat .. apo lagik kaki2 sibuk pun mulala menjalankan aktiviti membaca .. masa aku balik ngaji hebohla dema memperkatakan ttg kad aku nih.. Aku pun dgn pantasnya merampas balik kad tuh dan lari balik rumah . Sungguh takut kalau mak aku tau harus aku kena taji dengan Kak Milah.. tu belom terbayang tali pinggang Pak Din sekali.. hahahahaha

Tapi aku suke sangat kat budak nih jadik aku tak putus asa. Pada satu tengahari yg aku yakin takder mata2 memerhati .. aku telah pergi kerumah Syaril nih.. hahahahaha.. betul2 tepat mengadap pintu rumah dia nih.. tapi jauh sket laa.. aku korek tanah dan tanam kad tuh. Boleh ??????? Hahahahahahahahahahahaha ( adoii sakit perut aku gelak) .. dengan harapan dia akan terjumpa la kad aku tuh .. ( giler psyiko) siap aku tanam bunga atas tuh sebagai penanda. Tgh syok2 tanam .. aku terdengar suara mak dia .. "Menantu buat apa tengahari buta tu ? Main tanah eh? " Aku yang terkejut dan terkasima terus melompat lari balik rumah .. kakakakakakkaka... adoi sakit perut ...Besoknya masa dia follow aku balik dr ngaji .. buat pertama kalinya aku bercakap ngan dia .. " Awak, kad ada dalam tanah " .. ( HAHAHAHHA) ..
"Dalam tanah mana? " .. " Depan umah awakla .. ada tanda dgn bunga" .. dia pun terus berdesup balik rumah .. dan aku pun tersengih2.. berbunga2 la dalam hati .. giler keji .. kekecik dah tunjuk bakat .. kakakakakakakaka..

Aku bukan apa. Pada satu hari yg aku tak ingat .. aku telah terserempak dgn Syaril nih. Masa tuh aku tgh bawak anak2 aku meronda taman perumahan tak jauh dr rumah aku nih.. Bila aku tgk muka dia .. aku rasa nak tergolek2 gelak masa tu jugak .. Dia pun senyum kat aku . Aku tak taula dia ingat tak lagik kenangan mengusik jiwa tuh.. hahahaha... Tapi dia adala tegur aku.. aku pun borak aje mcm biasa.. mcm tak bersalah .. tapi aku perasan aku tak dapat nak tahan gelak masa aku borak ngan dia pasal teringat masa kekecik dulu ..

Seronoknya jadik budak kecik ... kakakakakakaka

3 comments:

maktam_girl said...

hahahahahhaha... lawak giler chite ko weyy! tak sangka kan, ko rerupanya telah dijodohkan ngan K sejak dr zaman hingusan tuh! yg best, dia siap boleh igt budak penolak kusi bulat!

ko tanam kad raya dpn rumah ngan penanda bunga tu tokleh blah la! aku gelak kat sini sampai kejang2 perot! lawak siottt!!!

Ratnasari said...

hahahaha.. masa dia citer dia ingat lagi budak tolak kerusi tuh serta merta muka aku jadik pucat. kakaka..misteri nusantara betullah.. ropenya cik abang yg aku dok tegur2 tuh akhirnya jadik suami aku.. seswatuuhhhhh ..hahahaha..

aku sampai skrg kalau teringat stunt aku tanam kad tuh mesti aku gelak guling2 punya. punyala psiko. kakakakakakaka

LMj said...

amboiii.... kecik2 dah ngurat laki ko ek... itu pasal lekat sampai skang... wahahahah